Eywa Yoga

Yoga is een prettige manier om de drukte van de dag even los te laten en tot rust te komen. Hierdoor wordt je lichamelijk en geestelijk meer bewust van jezelf en hierdoor kun je soepeler en sterker in het leven gaan staan. Emoties en reacties worden letterlijk in het lichaam gevoeld en ervaren. Hierdoor kun je bewuste keuzes maken om evenwichtiger in het leven te staan met meer energie en meer in contact met jezelf en de ander.

"Wie ben ik, wat kan ik en wat wil ik." 

Eywa komt uit mijn favoriete film "Avatar" en is de verbindende kracht tussen alle levende wezens en de natuur. Ze brengt balans in het ecosysteem. Ze is een fysieke tastbare vorm van het collectief bewustzijn. De Boom der Zielen en zorgt voor zuurstof, rust en ontspanning, net als de Eywa yogalessen.   

Levenslessen van een boom:

• Sta trots en stevig rechtop.

• Voel je goed geworteld.

• Laat de frisse wind langs je takken waaien.

• Maar laat je niet kaal plukken.

• Ben tevreden met al je natuurlijke schoonheid.

• Groei en bloei je hele leven.

• Verstil als het nodig is om naar binnen te keren.

• Laat los wat je niet meer dient.

• Drink veel water.

• Vergeet niet waar je roots zijn.

• Weeg buigzaam en laat je niet breken.

• Haal vers voedsel uit de natuur en pluk daar de vruchten van.

• Je takken kunnen ver reiken als je wortels goed verankert zijn.

• Biedt een schuilplek voor hen die het nodig hebben.

 

Yoga betekent "verbinden" in het Sanskriet en komt uit India. Het gaat hierbij om de verbinding tussen lichaam en geest; het fysieke en mentale in jezelf.

De lessen zijn voor iedereen toegankelijk; met of zonder een beperking. De yogalessen voor kinderen en volwassenen met een beperking, hebben een lager tempo. Er wordt gewerkt met aanpassingen, bijvoorbeeld met picto’s om de lesstructuur inzichtelijk te maken of op een (rol)stoel. De oefeningen zijn meer gericht op herhaling en de groepen zijn kleiner, om meer persoonlijke aandacht te kunnen geven. Het is ook mogelijk om een individuele yogales te volgen. Zo kan er nog meer op maat gewerkt worden.

Yoga kan worden aangeboden op peuterspeelzalen, kinderdagverblijven, basisscholen, buurthuizen of als workshop op de BSO. Ook kan er een yogales op een kinderfeestje worden gegeven bij de jarige thuis.

Er zijn diverse leeftijdsgroepen: 2-4 jaar (peuters), 4-6 jaar (kleuters), 7-9 jaar (middenbouw), 10-12 jaar (bovenbouw), tieners en volwassenen.

De yogales duurt een uur en matjes/kussens zijn aanwezig. De deelnemers hebben soepele kleren aan, waarin ze zich lekker in kunnen bewegen en lopen op blote voeten of dragen antislip sokken.

 

 Waar is Yoga goed voor?

- Het vergroten van het lichaamsbesef en het zelfbewustzijn.

- Bewustwording van de eigen mogelijkheden.

- Luisteren naar jezelf.

- Eigen grenzen kunnen aangeven en bewaken.

- Ondersteuning in groei en motorische ontwikkeling.

- Versterkt de spieren.

- Versoepelt de wervelkolom.

- Verlicht spanningen in de onderrug.

- Zorgt voor een goede doorbloeding.

- Activeert het zenuwstelsel.

- Contact maken met anderen en leren samenwerken met elkaar.

- Het stimuleren van de fantasie, de creativiteit en het beeldend vermogen.

- Het bevorderen van het concentratievermogen.

- Rustig ademhalen en ontspannen.

 

Wat gaan we doen bij peuteryoga?

Tijdens peuteryogalessen wordt er samen gespeeld, gezongen, gedanst en ontspannen, waarbij ouder en kind zich op elkaar concentreren. Het is een plezierige manier om de onderlinge band versterken. Aan bod komen yogaspelletjes, schommel, klim- en klauterspelletjes, massagespelletjes en ontspanning. Soms gebruiken we een kinderboek als thema voor de les. Door de combinatie van de verschillende onderdelen worden de zintuigen van de het kind gestimuleerd en het lichaamsbesef vergroot.

 

Wat gaan we doen bij kinderyoga?

Kinderyoga wordt op een leuke, speelse en laagdrempelige manier gegeven. We beleven samen een mooi avontuur met thema's zoals sprookjes, de jungle, de seizoenen, de zee, etc. Soms staat een deugd centraal, bijvoorbeeld kracht, zelfvertrouwen of samenwerken. Dit hangt af van de doelgroep. We maken gebruik van bewegingsoefeningen, spel, onderlinge massage, ademspel, mindfulness, zang, dans, creatief bezig zijn, visualisatie en ontspanningsoefeningen. Een leuke en gevarieerde les, waarbij we veel plezier ervaren met elkaar.

 

Wat gaan we doen bij yoga voor tieners en volwassenen?

Deze yoga lessen vinden hun oorsprong in de Hatha Yoga, Yin Yang Yoga, Kundalini Yoga en Dru Yoga. Iedere vorm van yoga heeft iets moois en daarom integreer ik meerdere yogastijlen met elkaar. Een les bestaat uit de volgende onderdelen:

- gronden / warming-up;

- yoga houdingen en

- ontspanningsoefeningen.

Tijdens de eindontspanning werk ik vaak met klankinstrumenten. Ik werk met Tibetaanse klankschalen, gong, chimes, oceaan drum en rainstick. Ik combineer dit met een geleide meditatie, een inspirerende tekst of een gedicht.

Daarnaast geef ik Restorative Yoga en Yoga Nidra ter afwisseling, wanneer daar behoefte aan is.