De leer van Boeddha.

Een van de fundamentele aspecten van de leer van Boeddha is het achtvoudige pad. Dit is later uitgewerkt door Patanjali. Hij wordt beschouwd als de vader van de yoga. Hij was een geleerde die geschoold was in diverse wetenschappen. Hij beschreef de Yoga Sutras, een leidraad over yoga, bewustzijn en de menselijke staat van zijn. Het is een reis naar binnen, waardoor de waarheid zich aandient. Wat is deze waarheid? Zij ligt binnen in ons en kan door iedereen worden gevonden op zijn of haar innerlijke reis. De meeste mensen willen hetzelfde: een goede lichamelijke en geestelijke gezondheid, gezien en gehoord worden, begrip, vrede en vrijheid. Yoga kan hierbij helpen. Yoga is niet bedoeld als een religie of dogma. Het is een universeel pad dat openligt voor iedereen.  Deze innerlijke reis bestaat uit verschillende lagen en heeft het doel deze lagen te integreren. 

Er zijn acht paden van yoga. Dit zijn: uiterlijke ethische disciplines (yama), innerlijke ethische voorschriften (niyama), houdingen (asana), adembeheersing (pranayama), beheersing en terugtrekking van de zintuigen (pratyyahara), concentratie (dharana), meditatie (dhyana) en gelukzalige eenwording (samadhi). Ze sluiten op elkaar aan als de bladeren van een lotusbloem, om samen een schitterend geheel te vormen.

STABILITEIT

De innerlijke reis naar de kern begint bij de asanas; het fysieke lichaam. Het lichaam dient actief te blijven tijdens de reis. Je lichaam is het kind van je ziel. Deze moet je voeden en verzorgen. Het gaat hierbij ook om de inwendige fysiologische en psychologische effecten van de beoefening. Wees je bewust en gewaar van je lichaam tijdens het uitvoeren van de asanas. Luister hierbij naar je lichaam en niet naar je brein. Voel wat je aan het doen bent en waarom. Hierdoor opent je geest zich en vergroot het zelfbewustzijn zich. Je bekijkt jezelf van binnenuit. Probeer je lichaam te verlengen en te verruimen.

VITALITEIT

Prana staat voor het energielichaam. Het is energie en levenskracht. Het is het verlengen en vasthouden van de adem. Er is veel energie nodig om tot in de kern te komen. Het is het voertuig van bewustzijn. De wervelkolom is de centrale zuil van het zenuwstelsel. Door een diepe ademhaling worden borstkas, ribben en longen ruimer en geeft het energie. De inademing brengt zuurstof naar de cellen. De uitademing laat alles spanningen en stress wegvoeren. Wanneer de stress zich opstapelt in ons leven, kan dit voor psychosomatische kwalen leiden. Stress is niet weg te denken in ons leven. We kunnen wel het stress niveau verlagen, zodat het geen schade geeft aan ons lichaam. Het kalmeren en versterken van het zenuwstelsel kan stress helpen te overwinnen. 

HELDERHEID

Manas staat voor het mentale lichaam. Elk gedrag is afhankelijk van onze gedachten. Hoe het denkende brein, het geheugen, het ego en de zintuigelijke waarneming samenwerken in ons leven. Yoga is het proces van het kalmeren van de bewegingen en schommelingen van de geest die ons bewustzijn verstoren. Deze wordt geregeerd door mechanismen die zich tegen verandering verzetten. De geest en zintuigen die hem van informatie voorzien, streven ernaar genot te herhalen en pijn te vermijden.

WIJSHEID

Vijnana staat voor het intellectuele lichaam. We kunnen hiermee onze gedachtestroom bevriezen. Dit noemen we cognitie. Dit is het proces van kennen en sluit zowel gewaar-zijn als oordeel in. We begrijpen dat er een keuze is. Kennis, verbeelding, wil of wilskracht speelt hierbij een rol. Daadkracht, discipline, geduld, volharding, moed, onderzoeken en toewijding zijn deugden die helpend zijn. Vriendelijkheid, blij zijn om het succes van anderen, mededogen met het lijden van anderen en onverschilligheid jegens ondeugden  van anderen, zijn krachtige hulpmiddelen die we van buitenaf kunnen cultiveren door middel van ons gedrag. Positieve formuleringen, gericht op het gewenste gedrag, helpen om ingeslepen gedragspatronen te doen verdwijnen. Dit leidt uiteindelijk tot wijsheid. Concentratie voorziet de intelligentie van zuiverheid. Meditatie kan hierbij helpen. De aandacht wordt dan naar binnen gebracht. Deze kan gericht zijn op de ademhaling, op een lichaamsdeel of op een visualisatie.

GELUKZALIGHEID

Ananda staat voor het goddelijk lichaam. Hier leeft de ziel, oftewel de ziener. Wat is “ik”? Het identificeert zich door zich met zijn omgeving te verbinden. Is het vergankelijk of blijvend? Wie ben ik; het eeuwige, onveranderlijke Zelf. Ons geestestoestand is een golfpatroon en wordt steeds gemodificeerd door prikkels van buitenaf. Gedachten die hieruit voortkomen, scheppen verwarring. De kunst van het leven is te leren omgaan met onzekerheid. Een leven gebaseerd op spirituele waarden heeft een stevig fundament en zal de schokken van het leven beter op kunnen vangen. Deze waarden voeden en onderhouden ons. De vijf aandoeningen onwetendheid, trots, gehechtheid, afkeer en angst voor de dood beïnvloeden ons geluk op een negatieve manier. De juiste houding tegenover bezittingen is dankbaarheid en niet eigenaarschap. Meditatie is de poort tot beëindiging van de vijf aandoeningen. Meditatie komt wanneer het ego is verdwenen.

LEVEN IN VRIJHEID

Samhadi is een zijnstoestand waarin je bewust kan handelen op een wijze die vrij is. Het handelen is dan vrij van de verlangens van motivatie en vrij van het verlangen naar de vruchten of beloningen van zijn of haar handelen. De uitdaging zal zijn om te leven volgens overeenkomstig de vijf eigenschappen: moed, vitaliteit, een juist en bruikbaar geheugen, gewaar-zijn door in het moment te leven en volledig opgaan in activiteiten.

Het leven heeft vier doelen die volbracht dienen te worden. Dit zijn: dharma (op de juiste wijze leven), artha (onafhankelijkheid door in je eigen levensonderhoud te voorzien), kama (liefde en menselijke genoegens) en moksa (vrijheid).

Yama, de voorschriften, leiden ons door het leven. Deze zijn: geweldloosheid, eerlijkheid, niet stelen, onthouding en niet-begeren. Yama is de cultivering van het positieve in ons. Het is de wortel van de yoga. Er zijn vijf niyama’s die ons zuiveren. Dit zijn: sauca (reinheid), santosa (tevredenheid), tapas (aanhoudende beoefening), svadhyaya (zelfstudie) en isvarapranidhana (overgave aan het Goddelijke). Wat ons doorgaans van slag maakt, kunnen we nemen voor wat ze zijn en achter ons laten. Tevredenheid en de acceptatie van ons wisselend lot als mens, keert terug. Als we van binnen kalm en rustig zijn, kunnen we in harmonie komen met onze omgeving. We zijn flexibel en passen ons aan. We leven in vrijheid!